18 Eylül 2017 Pazartesi

Bob Marley kafası :)))





Okullar açıldı ya sabahtan beri mini mini birlerin, çalışkan ikilerle, tembel üçlerin büssürü fotoğrafını gördüm. Şeyde, feysde bi de instagramda. Tembel üçler bizim zamanımızdan sonra "mavi gözlü üçler" olmuş haberim yoktu. Tekerlemedeki üçüncü sınıfları tembellikten kurtaran kişinin göz rengini tahmin etmeye çalışmak çok eğlenceli. 

😍 😊 😋

Çocukların hepsi çok güzel. Minik masumcuklar. Sağlıklı, mutlu, özgür, eşit haklarla yaşayacakları uzun ömürleri olsun diye dua ettim fotoğraflara bakarken. Olmayacak duaya amin denmez deseler de, ya tutarsa hesabı aminimi bastım duamın sonuna. 

💖

En minikleri ana sınıfına başladı. Neden okula gitmek zorunda olduklarını bilmiyorlar. Okula gitmek ister misiniz diye soran oldu mu çocuklara? Özellikle modern anne babalar, ev değiştirirken, araba alırken, tatile nereye gidileceğine karar verirken beş altı yaşındaki çocuklarına ciddi ciddi fikirlerini soruyorlarken yani... Bunların sorulduğuna tanıklığım var. Kafadan atmıyorum. Sormak lazım bence. Sonuçta onların taptaze beyinleri gereksiz bilgiler bombardımanına tutulacak. Ama haberleri yok. Haksızlık bu. Sistem. Sistem. Sistem. 

Çantalarının, kalemlerinin renkleri ilgilerini çekiyor bugün. Zil çalınca sınıflarına girecekler. Bilim adamlarının şimdilik aksi ıspatlanmamış bulgularını doğru olarak ezberleyecekler. Bunların bazıları bizim minikler mezun olmadan çöpe atılacak bilgiler bile olabilir. Sonra birilerinin kendilerince yazdığı tarihi -sanki gerçek oymuş gibi- öğrenecekler. Çocukluğumdan beri olan bu.

Falan filan...

Neyse sadede geleyim.

Güllü Lokumistan diye bir ülke daha var. Kraliçesi benim. Her şeye ben karar veriyorum. Aslında azıcık diktatörlük gibi ama sanırım ben, sadece benden başkası diktatör olduğu sürece bu rejime karşıyım. :))) 

Burada okullar açılmadı. Çünkü kapanmadı. Bizde yaz tatili yok. Sömestre yok. Hafta sonu hiç yok. Bizim memlekette bütün anneler öğretmendir. İlk üç sene herkes kendi yavruladıklarına öğretmenlik yapar. Sınavsız eğitim verilir. Çocukların etraflarını fark etmesi, tanıması ve hissetmesidir esas olan. Yorulduklarında ders biter.

ders bitimi
  

Üç yaşından sonra "toplu okul" başlar. Okul binası, sıra, tahta falan fıstık yoktur. Her toplanma yeri o günkü okullarıdır. 

zeytin okulu


Çocuklar ilk gün kendi mahallelerinin parkında toplanırlar. İlk gün'ü bazıları için kullandım. Yeni üç yaşına basanlar için. Diğerleri hiç kapanmayan okullarına devam etmektedir zaten. Annelerden bir kaç tanesi, -artık çocuk sayısı kaç anneyi gerektiriyorsa- öğretmen olurlar. Neler öğretirler? Bi kere çocukların yaşadıkları yeri tanımalarını sağlarlar. Yakın çevrelerinde yaşayan bitki ve hayvanları tanımalarını; onları sevmeleri, korumaları gerektiğini iletişim kurarak öğrenmelerini sağlarlar. Bir de bazı bitki, hayvan ve insansılara karşı alınması gereken doğru tedbirleri... Çocuklar kısa sürede, "pist" değil, "gel pisi pisi", "hoşt" değil "gel kuçu kuçu" demeyi öğrenirler. Çiçek toplamaz, seyredip resmini yaparlar. 

sevgi okulu


Yaşadıkları coğrafyayı tanır, o neyi bilmelerini gerekli kılıyorsa mutlaka öğrenirler. Yüzme, ağaca çıkma, güneşten korunma, su bulma, balık tutma, gübre üretme, tohum ekme, ev yapma, kürek çekme, hava tahmini, yemek yapma vs. İlk yardım bilgileri bunları öğrendikten sonra verilir. Bilimi tanır, bilimi bilir, bilimi konuşurlar.

bilim okulu
 

Sonra enstrüman çalmaya gelir sıra.

müzik okulu


Eğitim almak için öğretmen anneleri o gün çocukları nereye götürdüyse sınıfları orasıdır. Park, plaj, orman, çarşı, falan fıstık. Tenefüs yoktur. Müfredatı mevsimler; günlük okul süresini hava durumu belirler. Okulda bazı gün iki, bazı gün beş saat kalırlar. Sınırsız sayıda devamsızlık hakları vardır. Hiç biri kullanmak istemez. Hayatı öğrenmek zevklidir. Gülmeyi öğrenmek zevklidir. Çocuklar çok sever okulu burada. 

Mezuniyet günü geldiğinde, çocukların bazıları müzisyen, bazıları doktor, bazıları şair, bazıları ressam, bazıları öğretmen olmuş olduklarını fark ederler. Diploma almaz, duvara asmaz, aç kalmazlar. 


Bitti.


Yazıyı okuyup bu neyin kafası diyen olabilir. 
Mazeretim var Bob Marley dinliyordum. :) 

Sevgiyle... 😘


Konu mankenleri: Yalın, Ali, Azra, Zeytin ağacı, Pablo, Efe, Selim, Hakan, gitar









2 yorum: